Szupervízió
A szupervízió, mint módszer
"A szupervízió az érzelmi intelligencia fejlesztésének az egyik leghatékonyabb eszköze. Elmélyíti a szakmai önismeretet, és fejleszti a szakember érzelmi önszabályozását valamint a kapcsolatok kezelésének képességét. Erősíti az önbizalmat, az autonómiát és az asszertív kommunikációt." (Wiesner Erzsébet)
Minden szakember alapvető szükséglete a saját szakmai személyiségének karbantartása és fejlesztése, ami egyben közvetve hozzájárul a szakmai autonómiájának és a hatékonyságának növekedéséhez.
A szakmai személyiségfejlesztésnek az egyik leghatékonyabb módszere a szupervízió.
A szupervízió olyan tanulási folyamat, mely az önreflexiós képesség fejlesztésén alapul.
A szupervízió speciális formái az egyéni, a csoport- és a teamszupervízió, melyek keretében a tanulás a szakmai tevékenységből merített esetek bemutatása és közös feldolgozása által megvalósuló folyamat.
A szupervízió céljai lehetnek:
- a szakmai szerep és kompetencia tisztázása
- a szakmai hatékonyság növelése
- a személyiség egyensúlyának és autonómiájának növelése
- a döntési kompetencia fejlesztése
- az együttműködési és a kommunikációs készségek fejlesztése
- a szakmai tevékenységgel kapcsolatos túlzott érzelmi igénybevételből, tartós túlterheltségből származó kiégés megelőzése
- munkahelyi feszültséghelyzetek, konfliktusok hatékony kezelése
A szupervízió nem tanácsadás, nem terápia és nem ellenőrzés, a tanulási folyamatban a hangsúly a tapasztalatok és az élmények önreflektív feldolgozásán van.
A szupervízió során minden, a személyekre és a szervezetre vonatkozó információ bizalmas, a titoktartás körébe tartozik, ill. a szupervizáltak és a szupervizor közösen döntik el, hogy ezekből melyek és milyen formában továbbíthatók.
Teamszupervízió
A teamszupervízió a csoportszupervízió speciális formája, olyan folyamat, mely meghatározott szervezeten, vagy projekten belül, a teamben együttműködő kollégák számára valósul meg.
A teamszupervízió célja, jellege illetve fókusza szerint lehet:
- esetközpontú (a kliensekkel, ügyfelekkel, ill. családjaikkal való konkrét munka)
- csoportdinamikai-önismereti hangsúlyú (a teamen belüli interakciók, konfliktusok)
- szervezet-, illetve projektközpontú (kihívások, feladatok, hierarchia, szerepek)
Természetesen a gyakorlatban ritkán fordulnak elő tiszta formák, a teamszupervíziók többségében keverten, szintézisszerűen jelennek meg a fenti fókuszok, de a csoport aktuális szükséglete szerint egyik-másik jelleg időlegesen előtérbe kerülhet.
A szupervízió megvalósulásától várható hatások, eredmények, a fejlesztő folyamat eredményeképpen a szakemberek:
- önreflexiós készségei fejlődnek, ezáltal fejlődik tudatosságuk és a felelősségérzetük,
- pontosabban látják, jobban megismerik és megértik a szerepükből fakadó kihívásokat és dilemmákat,
- érzékenyebbé válnak az ügyfeleik, együttműködő partnereik, munkatársaik szükségleteire és alkalmasabbak lesznek ezeknek a szükségleteknek a tudatosabb kezelésére,
- egészséges önbizalomra tesznek szert, növekszik az autonómiájuk, kommunikációjuk asszertívebbé válik,
- felkészültebbek lesznek és hatékonyabbá válnak a különböző munkahelyi helyzetek, ezen belül a kockázati helyzetek kezelésében is (pl. problémakezelés, streszhelyzetek, konfliktusok, stb.),
- mindezek hatására az érzelmi intelligenciájuk és érzelmi kompetenciáik fejlődnek, ezáltal épül a személyiségük, ami megerősíti őket a szerepükben.
Keretek:
- Résztvevők: az adott szervezet szakemberei, önkéntes részvétellel
- Választható formák: egyéni, team, csoport (egy szervezeten belül, de eltérő tevékenységet végzők)
- Ülések időtartama: egyéni = 60 perc, team, ill. csoport = min. 1,5 óra, (alkalmanként előfordulhatnak összevont ülések is, 2x1,5 óra szünettel)
- Rendszeresség: általában 2 hetente, de min. havi 1 alkalom, ill. igény szerinti ülések
- Helyszín: megegyezés szerint
Díjazás:
Az óradíjak megajánlásánál a Magyar Szupervizorok és Szupervizor-Coachok Társasága által javasoltakat tekintjük irányadónak: https://szupervizorok.hu/szupervizio-hu/ajanlott-oradijak